maanantai 18. huhtikuuta 2016

Tukitoimia laajalla skaalalla

Koulussa koetamme kovasti tehdä töitä sen eteen, että oppilaiden koulunkäynti niin ihmisten kanssa toimimisessa kuin oppimisessakin sujuisi ainakin kohtuullisen mukavasti. Jos näyttää siltä, että ihan perussetillä (esim. tukiopetus, kasvatuskeskustelut, opetusjärjestelyt tunneilla) ei homma oikein suju tai tuen tarve on jatkuvaa, istutaan yhdessä alas huoltajien kanssa ja pohditaan seuraavia steppejä. Keskusteluiden perusteella kirjataan ylös toimintatapoja, joiden avulla niin koulussa kuin kotonakin koetetaan saada asiat rullaamaan paremmin niillä osa-aluilla, jotka (mieluiten) yhdessä todetaan kehittämisen kohteiksi.

Luokanopettajat ja erityisopettaja tekevät tiimityötä heti, kun jollakin oppilaalla havaitaan oppimisen haasteita. Tukiopetus saattaa riittää, ja kun siihen vielä lisätään joitakin erityisopetustunteja, ei ehkä muuta tarvitakaan oppilaan tsemppaamiseen. Kodin rooli on varsin merkittävä. Mitä nuorempi oppilas on, sitä vahvemmin kodin tuki ja kannustus vievät oppimisen tietoja ja taitoja eteenpäin. Mikäli oppimiseen ja koulutyöskentelyyn tarvitaan irtotunteja tiukemmin tuki- ja erityisopetusta, on paras kirjata asiat tarkemmin ylös niin koulun kuin kodinkin roolit muistaen. Opettaja laatii oppilaasta pedagogisen arvion, jonka pohjalta tehdään henkilökohtaisen oppimisen suunnitelma.

Mikäli oppilas tarvitsee päivittäistä tukea erityisopettajalta pienryhmässä tai avustajaa vierellä integroiduilla tunneilla, on kyse erityisestä tuesta. Kolmiportaisen asteikon voimakkaimpaan tukeen, erityiseen tukeen, laaditaan aiempien toimenpiteiden jatkoksi pedagoginen selvitys, jonka pohjalta koulupsykologi valmistelee erityisen tuen päätöksen ja mahdollisesti myös testaa oppilastai. Erityisen tuen oppilaan paikka on edelleen omalla lähikoululla, jos siellä on erityisopettaja joka päivä.

Käyttäytymisen haasteissa koetamme monilla eri tavoin saada muutosta parempaan, jos arjen sujuminen on esim. kovin kiukkuista, ilkeää, pomottavaa, mielenkiinnotonta tai vastentahtoista. Ensin kokeillaan peruspositiivisen kautta, mutta toisinaan ojentamisen tarvetta ja tapausselvittelyitä tulee eteen paljonkin. Koska kaikki aikuiset ovat vastuussa koulumme oppilaista, on ojentavia ja opastavia aikuisia joskus montakin saman asian ympärillä. Joistakin oppilaista tai perheistä tuntuu toisinaan hämmentävältä, että samasta asiasta, tosin eri kerralla, puhuu eri aikuinen. Tämä johtuu siitä, että toisella kerralla juuri tuo toinen aikuinen on ollut keskustelua vaativassa tilanteessa akuutisti läsnä.

Huolenpitoa -hankkeen perheohjaaja auttaa perheita ja lapsia tilanteissa, joissa vanhempien keinot tuntuvat riittämättömiltä. Ammattilaisen konkreettiset neuvot ja etenkin keskustelut voivat tuoda
helpotusta ja jaksamista arkeen, jossa toisinaan on paljonkin palikoita järjesteltävinä.

Koulupsykologi ja -kuraattori ovat oppilaiden käytettävissä, kun mieltä painaa erityisen paljon jokin tietty asia tai koulunkäynnissä on arkihaasteita esim.lintsaamista tai myöhästelyitä.

Oppilailla saattaa myös olla niin vaikeita asioita menossa, että Kanta-Hämeen Keskussairaala (tai TAYS) on se paikka, jossa heitä voidaan parhaiten auttaa fyysisesti tai psyykkisesti. Sairaalassakin on koulu, jota lapset käyvät päivittäin tai oman voinnin mukaan. "Matkalla" sairaalaan tai sairaalasta pois on Riihimäellä (rajattu) mahdollisuus päästä kuntouttavalle luokalle. Aika kuntouttavalla luokalla kestää kuukaudesta kolmeen kuukauteen ennen/ jälkeen sairaalajakson. Opettajan lisäksi kuntouttavalla luokalla onn hoitoalan ammattilaisia, jolloin jokaisella (alle 10) lapsella on aikuinen aina lähellä, mutta kuntouttava luokka ei ole koskaan lopullinen koulusijoituspaikka.

Koulun mahdollisuudet auttaa oppilaita ja perheitä ovat moninaiset. Tulokset ovat hyviä etenkin silloin, kun teemme yhdessä moniammatillisesti töitä oppilaiden hyvinvoinnin eteen. Kodin ja koulun samansuuntainen toiminta ja tuki ovat erityisen tärkeitä. Aina emme tiedä perheiden tilanteista kaikkea, joten hyvä yritys tukitoimien viidakossa voi jäädä laimeaksi, etenkin jos taustalla on asioita, joita perhe ei halua kertoa koulun väelle. Silloin mennään niillä tiedoilla ja keinoilla, mitä meillä on ja parhaiksi kulloinkin näemme.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti