Sisältöjen ja tavoitteiden yhdessä pohtimisen suhteen on varmasti ollut luokittain eroja. Oppilaiden kanssa päämääriä ja keinoja on käyty läpi jonkin verran ja isompien kanssa jopa aika paljon. Huoltajat ovat olleet prosessissa mukana lähinnä yleisellä tasolla keskustellen, ja aktiivisimmat sitten hiukan tarkemmin kysellen ja haastaenkin.
Arvioinnissa on käytetty itsearviointeja, vertaisarviointeja sekä opettajan ja huoltajien arviointia. Jatkuva opetusryhmien ja yksilöiden arviointi tulee kokeneilta opettajilta jo luonnostaan, ja seuraava vaihe onkin saada viestiä vietyä puolin ja toisin entistä sujuvammin sekä oppilaiden että huoltajien kanssa.
Lukuvuoden puolivälissä pidettiin arvointikeskustelut luokanopettajan kanssa, mutta hiukan jäi kyllä pohdituttamaan vaihtotuntien opettajien rooli. Luokanopettajan tuleekin muistaa ottaa kokonaisuuden lisäksi toisten opettajien kommentit mukaan keskusteluun. Kaupungin ohjeen mukaan erillistä arviointikeskustelun lomaketta ei tarvitse olla, mutta tulevien tuokioiden höysteeksi koetamme varmaankin saada entistä kattavammat paperit.
Lukuvuoden päättöarviointi oli opettajan käsialaa. 1.-3.luokat saiva sanalliset todistukset (lähes) valmiiden mallilauseiden mukaisesti ja 4.-5.luokilla oli numerotodistus. Lauseita pohtinut työryhmä oli tehnyt hyvää ja ansiokasta työtä, mutta kehitettävää tulevia vuosia varten oli selkeästi havaittavissa. Mikäli arviointilauseet ovat kovin niukkasanaiset ja lokerointia tulee edelleen selkeästi käyttää, voisi yksiselitteisempi todistus ollakin rasti ruutuun -mallia. Nyt jäivät sekä opettajat että huoltajat selkeästi kaipaamaan monipuolisemman kannustavan palautteen osuutta.
Uuden lukuvuoden alkuun kasautuu monia selkeitä tehtäviä ja toimintoja ja onneksi myös kehittämisen kohteita. Arvioinnin pariin tulemme siis palaamaan heti syksyn pimetessä
Kommentteja aiheesta, ja muistakin koulujutuista voi mielellään laittaa allekirjoittaneelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti