torstai 14. marraskuuta 2013

Rehtorit koulun penkillä


Päivä rehtorien ja kasvatus- ja opetuskeskuksen päälliköiden ja johtajien kouluttajana tai valmentajana ei varmasti ole helpoimmasta päästä. Tuuli Harju-Kivikoura otti tilanteen haltuun päättäväisen ammattilaisen ottein ja halusi tai ei, jokaiselle osallistujalle jäi päivästä jotakin käteen.

Lähipäivän teemanamme oli erilaisten ihmisten johtaminen. Aihe istuu loistavasti ihan kaikkeen ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Rehtorit ovat erilaisia, ja niin ovat opettajat ja oppilaat ja vanhemmatkin. Yhtä ainoaa oikeaa ja parasta persoonallisuustyyppiä ei voi valita, sillä jokaisessa meissäkin on monta hyvää puolta ja sitten tietenkin niitä kehitettäviä seikkoja.

Tämän koulutussetin tuomisina ja kotiläksyinä saimme jokainen oman henkilökohtaisen
DISC -analyysin, joka auttaa meitä
  • Tunnistamaan oman ja toisten tavan olla vuorovaikutuksessa
  • Mukauttamaan omaa käyttäytymistään tilanteen vaatimalla tavalla
  • Tunnistamaan omat vahvuudet ja kehityskohteet
  • Rakentamaan keskinäistä yhteisymmärrystä
  • Synnyttämään yhteisen kielen keskustella erilaisuudesta, vahvuuksista ja heikkouksista
 (http://www.mlp.fi/disc)

Hyvin samanlaisen THOMAS-analyysin sain muutama vuosi sitten:
  • Itsearviointiin perustuva henkilökohtaisen profiilin analyysi HPA auttaa objektiivisesti ja tarkasti selvittämään arvioitavan henkilön toimintatyyliä työssään.
  • Analyysi kertoo henkilön vahvuuksista, rajoitteista, motivaatiotekijöistä, oma-aloitteisuudesta, kommunikointityylistä, kehittymismahdollisuuksista ja käyttäytymisestä painetilanteessa.
  • Analyysi auttaa oman työtyylin kehittämisessä sekä erilaisten työskentelytapojen ymmärtämisessä ja huomioimisessa
(http://www.thomasinternational.net/fi-fi/johtaminen/HPA.aspx)

Näissä asioissa ja analyyseissa riittää sulateltavaa pitkäksi aikaa,

samoin kuin valmentavan johtamisen periaatteissa eli
  1. Tavoitteen asettelu
  2. Valmentaminen (oivalluttaminen)
  3. Havainnointi
  4. Palaute
Valmentavaa johtamista ja erityisesti puheeksiottamisia harjoittelimme case-tyyppisesti.
Voi miten hankalaa olikaan aluksi tehdä avoimia kysymyksiä ja saada vastapuoli juttelemaan. Mutta kyllä me pedagogit tavuimme, kun kouluttaja patisti ja sparrasi, siis valmensi meitä aidosti kokeilemaan valmentavaa lähestymistapaa ja oivalluttamista, vaikka helpoin olisikin ollut lähestyä asioita perinteisesti ja melkoisen suoraan.

Työssäni ihmisten parissa olen erittäin onnellinen kaikista vinkeistä, keskusteluista, luennoista ja pohdiskeluista, joita saan matkaani käytännön työtä ja arkea varten.



Muutaman vuoden takaa muistuivat mieleen myös enneagrammin persoonallisyystyypit.
Todella mielenkiintoista pohtia itseä niidenkin kautta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti