tiistai 28. maaliskuuta 2017

Kevättä mielessä ilmiöviikoksi asti

Teemaviikkoja ja eheyttävää opetusta on ollut peruskoulussa kautta aikojen, ja koska siitä on yleensä aina iloa ja virkistystä oppimisen lisäksi, niin nyt uuden OPS2016 myötä monialaisia oppimiskokonaisuuksia jo edellytetäänkin olevan jokaisessa opinahjossa. Joulun alla pohdimme ja koimme joulua/ vuodenvaihdetta monella tavoin, ja nyt keväällä teemaksi nostettiin kevät! Ajoitus meni nappiin ihanan valoisuuden ja kellojen siirtämisen kanssa, vaikka osittain olikin aika kylmä sää.

Suunnittelu eteni oppilaiden kanssa mukavasti jutellen ja pohtien, kirjaten ja makustellen. Mitä kevääseen kuuluu? Mitä haluaisit tutkia? Mikä kiinnostaisi? Mitä kannattaisi opetella? Miten haluaisit toimia?  

Luokkien tutustuminen toisiinsa on yksi iso juttu koko viikossa, ja nyt olivat Ojalan laskuopin mukaan vuorossa pajaryhmät esi-1.lk, 2.-3.lk ja 4.-5.lk. Jokaisella tiimillä oppilaineen oli omia luokkatunteja tehtävineen ja läksyineen ja jokaisella tiimillä myös  sekoitustunteja erilaisine teeman toteutuksineen. Välituntivalvonnat piti kaikkien muistaa, ja se, että oppilailla ja opettajilla oli viikon aikana ns. oikea määrä tunteja. Liikuntasalia tarvittiin hiukan jokaisessa tiimissä, joten mukaan saatiin jopa vuorolukutyylisiäkin ratkaisuita. 

Esi-ykkösten pajoissa oli toteutus kolmena päivänä kevään ja kierrätyksen teemalla. Katariinan pajassa tehtiin itse soitin ja sitten musisoitiin, Heidin pajassa saatiin kierrätysmateriaalista kivasti askarreltua ja 
Johannan kanssa harjoiteltiin lajittelua pelien ja konkretian keinoin.

Kakkoskolmosilla oli neljä pajapäivää ja yksi retkipäivä. Retkellä käytiin koko porukan kanssa Pirilän kukkatalossa ihmettelemässä ja ihastelemassa vihreyttä ja moninaisuutta. Tehtävämoniste toi vielä pikantin lisän, sillä kysymykset selvittääkseen piti tarkasti katsella ympärilleen niin siemen-, kukka- kuin viherkasviosastoillakin. Koulun pajoissa oli Ainin kanssa käsityöaskartelua, Annin pajassa musiikkia, Maijan kanssa lajintuntemusta ja Sirkan kanssa liikuttiin sisällä ja ulkona.



Nelosvitosilla keskityttiin Eeron kanssa valomaalaukseen, Askon kanssa grafiikkaan, Sakarin kanssa vesirattaan tekoon ja Pekalla peleihin. Perjantain retki Epranojalle vesirattaiden testaamiseksi onnistui lenkkinä loistavasti, mutta ne rattaat jätettiin suosiolla koululle, sillä yöllä satoi lunta reippaasti ja ilma oli jopa hyinen vesileikkeihin.



Palaute ilmiöviikosta oli oikein positiivinen. Hiukan meni joillain vanhemmilla muuttuneet aikataulut sekaisin, mutta vaihtelu ja toisaalta useamman tunnin pajasessioihin keskittyminen toivat viikkoon jopa seesteisen rytmin. Seuraavia ilmiöviikkoja odotellessa laskeudumme nyt kevään peruskiivaaseen rytmiin 😉


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti