perjantai 14. maaliskuuta 2014

Oppilaiden työyhteisöpalapeli

Koulussa tekevät työtä sekä oppilaat että siellä heitä varten olevat aikuiset. Hyvässä seurassa työ luistaa, ja on ilo aamusta toiseen, vuodesta toiseen, pyrähtää työpaikalle hoitelemaan päivän hommat.

Oppilaiden työyhteisön ydin, palapelin keskusta, on jokaisen oma luokka. Saman palapelin keskipaloihin kuuluvat myös kaikki heitä opettavat opettajat. Ytimen läheisyydessä ovat myös keittäjä, siivooja, terveydenhoitaja, psykologi sekä muut kouluun liittyvät, tutut ja turvalliset, aikuiset. Valmiin palapelin reunapalat saa kukin oppilas omasta kodistaan. Perheen, tarvittaessa vahvakin, tuki pitää heiveröisemmänkin palapelin hyvässä ryhdissä. Koulun ja opettajien tehtävä on koettaa saada muut palaset natsaamaan kokonaiskuvioon. 

Kaikki palat eivät ole kovin merkittäviä. Jos tasaisesta vihreästä taustasta puuttuu yksi vihreä (joku ei olekaan kovasti tekemisissä oppilaan kanssa), ei se haittaa läheskään yhtä paljon kuin täysin sopimaton (riitaisa, välttelevä tms.) pala ydinkuviossa. Tosiasia on, että kaikkien kemiat eivät sovi yhteen yhtä hyvin kuin toisten, mutta koulussa soisi ihmissuhteiden, eli palasten, olevan kuitenkin kohtuullisen soljuvia. Koulun ikiopetus ja tavoite lapsille sopii aikuisillekin: kaikkien kanssa on tultava toimeen, kaikkia on siedettävä ja heitä on myös kunnioitettava. 

Tähtipaloja oppilaiden työyhteisöpalapelissä ovat paitsi parhaimmat kaverit myös hyvät opettajasuhteet. Ja näihin suhteisiin pitäisi jokaisen opettajan koettaa pistää parastaan. On jokaisen etu, että opettaja muistaa osoittaa arvostustaan lasta kohtaan. Osoittaa opettajan ammattimaisuutta, että antaa asioiden riidellä, ei ihmisten. Jokainen tekee joskus virhearviointeja , mutta on myös muistettava pyytää anteeksi ja korjattava hutivalintoja.

Opettajien työnkuvaan kuuluu tietenkin opettaa ja ohjata, mutta myös hiukan kuulostella, minkälaisia ovat lapsen mieliala, onnistumisen tunteet, harmituksen aiheet sekä kaverisuhteet. Palasten pienetkin vinoumat on hyvä ottaa käsittelyyn, jotta kokonaisuudesta saadaan mahdollisimman hyvä ja toimiva. Aito pedagogi tietää kokonaisuuden merkityksen, ja hän tähtää toimillaan kokonaisvaltaisesti hyvään koulunkäyntiin, jokaisen oppilaan tarpeeksi eheään palapeliin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti